De första artisterna 2016
Göteborg Art Sounds 2016 äger rum på ett antal scener i Göteborg den 21-29 oktober! Temat för årets festival handlar om mellanrummen. Mellan den akustiskt klingande och den elektroniskt ljudande musiken. Mellan det strukturerade och mellan improvisationen. Det handlar också om mellanrummen mellan musikerna och publiken, det spänningsfält där kommunikation uppstår och där lyssnandet och skapandet blir en gemensam handling där båda är helt och hållet beroende av varandra. Men det handlar också om skapandet av situationer där det fysiska rummet omvandlas till ett ljudande rum, där gränserna mellan tid och rum rubbas och där tillstånden sträcks ut.
Sammanlagt bjuder årets festival på drygt 20 konserter med både Svenska och internationella artister och tonsättare. Nu har det blivit dags att presentera en handfull av årets artister.
Tyska zeitkratzer, under ledning av Reinhold Friedl, är en institution inom den samtida musiken och har tidigare samarbetat med bland andra noisemusikerna Merzbow och Keiji Haino, William Bennet från Whitehouse, Raster-Notongrundaren Carsten Nicolai och jazzmusikerna Terje Rypdal och Elliott Sharp. I Göteborg framför de en av industri- och noisemusikens mest framstående verk – Metal Machine Music – skrivet at Lou Reed (The Velvet Underground) 1975. Att hävda att Metal Machine Music är en milstolpe inom den samtida experimentella musiken är antagligen årets underdrift. Vad ni än gör så missa inte det här unika tillfället att uppleva verket i sin helhet, i en tolkning som zeitkratzer skapat i tätt samarbete med Lou Reed själv.
I år firar Orchestre National de Jazz från Frankrike 30 år som ensemble. Sedan 1986 har de skapat och framfört musik från kort sagt nästan varenda genre som finns. Med sig till Göteborg har de verket EUROPA BERLIN som blandar rör sig mellan minimalism, repetition, avant-gardejazz och nån slags progg rock.
Från Kanada kommer tonsättaren och musikern Myriam Bleau med verket Soft Revolvers. Verket är en audiovisuell performance där fyra stycken skivspelare i både styr och styrs av musik- och ljusimpulser. Musikaliskt rör det sig mellan ett DJ-set och ljudkonst. Det här är nånting som bara måste upplevas på plats!
Twice a Man har varit aktiva ända sedan början av 80-talet och har sedan dess gett ut ett stort antal album, skrivit musik för både teater, film och TV-spel. Musikaliskt rör det sig mellan synthmusik och mer ambienta tongångar. Under festivalen uppträder de dels med en egen ambientkonsert och även med projektet Skin of their Light som tar sin utgångspunkt i naturens rytmer och flöden. I Skin of Their Light medverkar musiker, konstnärer och tonsättare från Tyskland, Frankrike och Australien.
Sofia Jernberg / Henrik Olsson / Martin Taxt Trio är en relativt nybildad trio där röst, tuba, elektronik och slagverk möts. Musikaliskt handlar det om mötet mellan musiken och tystnaden, mellan det följdsamma och det som skaver, mellan akustiska klanger och elektronik. Improviserat och alldeles fantastiskt bra.
Staffan Mossenmark – Artistic Director
Swedish composer and sound artist Staffan Mossenmark is an often hired lecturer and leader of workshops at art, architect and design schools both in Sweden and internationally. A big part of his artistry and composing is the interest of our everyday sounds. By composing with sounds that you can easily recognize, he has managed to reach out to a general audience, outside the traditional music and culture audience. Staffan also teaches in soundart by the Academy of Music and Drama at the University of Gothenburg. Ha has been the Artistic Director for the festival since 2009.
Contact
info@gas-festival.com